Články & návody

Js-truckparts.cz - Truck Shop - zástěrky, spoilery, osvětlení - vše pro truck na jednom místě.

Autopůjčovna Smíšovský - Půjčovna dodávek i osobních aut Brno.

Logbookie - GPS lokace vozidel.

Otevreniauta.cz - NON-STOP nouzové otevírání všech typů aut v Brně

Spedice Ostrava Joppa Logistics s.r.o - mezinárodní doprava a spedice.

DoKurzu.cz - databáze rekvalifikačních kurzů po celé ČR. Přidání kurzu zdarma.

Repase vstřikovačů - repase vstřiků za nejnižší ceny.

Autopujcovnaraus.cz - půjčovna střešních boxů, nosičů kol, nosičů lyží a sněhových řetězů.

Autodilyadoplnky.cz - prověřená tažná zařízení. Možnost montáže.

Fermatmachinery.com - Bazarové brusky skladem.

Havenets s.r.o. - servis datových sítí v Praze a okolí.

Kaipan – netradiční česká automobilka

Netradiční automobilka

Kaipan není v žádném ohledu tradiční auto. Vypadá trochu jako kabriolet, trochu jako závodní vůz, trochu jako retro auto. Taková všehochuť. A tak je to správně, protože kaipan je skutečně smíchaninou všeho možného. Jde o vůz české výroby, který se zrodil v Jizerských horách, v obci Smržovka. Nenajdete tam ale žádné velké výrobní haly a parkoviště plné nových modelů. Kaipan je skládanka – a to doslova. A pokud jste skutečnými fajnšmekry, můžete si svůj kaipan složit třeba i sami doma.

Trochu z octavie, trochu z favoritu

Kaipan je jak název automobilky, tak i auta. Vzniklo v roce 1991, kdy si jeden muž usmyslel, že si postaví svůj vlastní roadster. Jakožto jedinec nemohl vyrábět ve velkém, a tak začal stavět kaipany pro své přátele a známé. Něco si vypůjčil od Fordu, něco od Škody. Šlo zejména o motory. První model si ho vypůjčil z  Fordu Sierra, další z Octavie 1. generace. Další model měl motor z populárního favoritu, následující zase z Fabie RS. Motory se přitom měnily kvůli zpřísňujícím se emisním normám, jimž auta musela vyhovět.

Další proměny

Dalo by se říci, že co kaipan, to originál. Některé používají třeba i světla z jiných automobilů (například světla z fabie), jiné se vyrábějí třeba i jako elektromobily. Elektromotor se do nich přitom vyrábí na zakázku a na jedno nabití zvládne ujet až 80 kilometrů. Není to moc, ale kaipany jsou auta pro fajnšmekry, kteří s nimi nebudou projíždět celý svět – i když by klidně mohli, protože auta vyhovují všem normám a zákonům. Už dávno navíc nejde o auta pro pár kamarádů.

Skládanka na doma

Kaipan si můžete pořídit už hotový a vybrat si z mnoha různých modelů. Ale to není vše. Pokud máte na kontě méně peněz, je levnější variantou pořídit si ho rozložený. Neboli – koupíte si veškeré potřebné díly a poskládáte si auto sami doma. Pokud autům trochu rozumíte a baví vás, není to až tak složité. Dostanete přesný návod a své hotové dílo zavezete na Smržovku, kde vám ho zkontrolují, jestli je vše na svém místě. Pokud ano, dostanete technický průkaz a můžete směle vyjet na silnice.

Jediné, na co musíte dávat pozor, je, že kaipan je poměrně malé vozítko. A ne všichni řidiči jsou na silnicích dostatečně ohleduplní. I když kaipany splňují bezpečnostní normy, přece jen jde o kabriolety, jejichž hlavní konstrukční část tvoří „pouhá“ skelná rohož či tkanina. Takový karbonový kaipan už má jinou cenovku, a proto dává většina lidí přednost těm obyčejným (a křehčím).

Přečtěte si také 5 zajímavostí o Porsche nebo Formule 1 anebo co jste možná nevěděli

Fotografie